Bloggosfären ger svar på tal

Efter debatten igår och mitt inlägg slängde jag ur mig frågan om "unga bloggare sprider sjuka ideal" till några av mina favoritbloggare Träningsglädje och Spark i Baken.


Sara som driver bloggen Träningsglädje svarar såhär:
(även att hon inte sett debatten)

"Såg tyvärr inte men jag tycker det är synd att allt bloggande förknippas med “unga modebloggare” för det är så mycket fel det kan bli. De unga mest kända bloggarna är inte ens modebloggare. Däremot kan jag hålla med om att ideal sprids via bloggar (alla slags ideal, inte bara fysiskt men också all “glamour” och allt annat) och att det blir en väldigt onyanserad bild."



Therese som driver Spark i Baken svarade att hon missade debatten men att hon ska ta sig en titt på SVTplay för ämnet verkade vara intressant.

Fortsättning följer..


Kommentarer
Postat av: Annelie

Hej Sandra,



Tack för din fråga.



Jag såg inte debatten men kan ge en allmän kommentar i ämnet; som bloggare är man ofta en förebild, oavsett om bloggen har en läsare eller ett tusen läsare. Det budskap man sänder ut är viktigt att tänka igenom två gånger - kommunikation sker på mottagarens villkor, med andra ord: folk läser, tolkar och uppfattar det skrivna ordet på olika sätt och det kan lätt misstolkas.



Jag anser att man bör vara noga med att inte skriva om ämnen som kan "heja på" någon som redan har problem, exempelvis bör man vara försiktig kring ämnen som bantning, utseende, självkänsla med mera då det är lätt att det blir fel. Internet är en förlängning av verkliga livet - det är riktiga människor med riktiga känslor och problem som sitter på andra sidan skärmen och det är viktigt att komma ihåg.



Trevlig helg!



/Annelie

2011-03-05 @ 11:11:13
URL: http://kraftochenergi.wordpress.com
Postat av: Träningsglädje

här är lite mer input http://resume.se/nyheter/2011/03/01/alex-schulmans-aktuellt-fr/

2011-03-07 @ 16:02:39
URL: http://traningsgladje.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0