Varför är det så bra att styrketräna?

Den 22-åriga styrketräningsinstruktören Malin är Träningsväskans överraskning till er läsare. Tjejen som kommer skriva om gymträning och fördelar med muskler lever livet i Göteborg och har gått utbildning för The Academy. Med ett brinnande intresse och engagemang kommer hon få dig att inse varför det är bra med styrketräning.

 

Malin in action!

 

Jag vet, efter egna erfarenheter att majoriteten av folk som tränar på gym är killar och män. Så var det under mina år hemma i Hultsfred och det ser inte mer annorlunda ut i storstan. Det kvinnliga könet dominerar istället gruppträningssalen och ja, det är fullsatt varje dag.

 

Jag kan ärligt erkänna att jag aldrig varit särskilt intresserad av gruppträning. Jag har från första klivet in på gymmet varit såld och idag är det mitt andra hem. Jag fördömer inte gruppträningen, verkligen inte men jag vill få folk att även hitta till gymträning och se den charm och glädje som jag upplever flera dagar i veckan. Med hantlar och maskiner, mellan svett, stön och underbara känslor.

 

En definition av styrketräning är ”Att belasta en muskel mer än vad den är van vid”. Det behöver nödvändigtvis inte vara på gymmet utan är också den dagen du väljer att gå i trappor eller i backa när du vanligtvis brukar gå på plant underlag. Dina benmuskler får arbeta hårdare.

 

Det finns många anledningar att styrketräna.

● Din styrka ökar

● Leder, ligament och ledkapslar stärks och får minskad belastning

● Hjärtat blir starkare

● Stärker skelettet

● Ökar syreupptagningsförmågan

● Ökad ämnesomsättning

● Ökad förbränning i vila

● Förhöjd halt av nyttigt kolesterol (blodfetter)

● Förbättrad cirkulation i kroppen

● Förbättrar nervsystemets koordinationsförmåga

● Stärker din hållning

 

Lokalt ökar styrketräning;

● Kommunikationen nerv-muskel

● Muskulär tillväxt

● Snabbare uppbyggnad efter träning

● Ökad muskelstyrka

 

Ja, som ni ser är fördelarna många!

 

 

Malin på utbildning med The Academy och instruktören Jari Ketola

 

Styrketräning gynnar också ditt välbefinnande och får kroppen att må bra genom att va stark på både insidan och utsidan. Att ha en bra hållning utstrålar en frisk och välmående kropp, samt självförtroende.

 

Om det är fettförbränning man är ute efter hjälper styrketräning och muskeltillväxt dig att öka förbränningen i vila. Efter ett styrketräningspass kan förbränningen vara igång i 1-2 dygn efteråt. Om man är ute efter viktnedgång vill kroppen gärna äta upp dina muskler om du inte äter tillräckligt. Så var noga med att äta bra mat och sova ordentligt. Det kommer resultera i att styrketräningen får dig att bevara muskler och samtidigt förbränna fett. Det är ju suveränt!

 

Det är aldrig försent att börja styrketräna. Jag lovar, din kropp kommer tacka dig!

 

Lycka till, vi hörs nästa vecka!

/Malin


Kommentarer
Postat av: susanna

Dagens tips:

AIDS-Loppet som är den 22 maj på Gärdet, Stockholm. Det kostar 150kr att delta och avgiften går oavkortat till UNICEF.



Det är läkarstudenter från Karolinska Institutet som anordnar loppet helt ideelt. Förutom loppen i sig är det lite folkfestkänsla med uppträdanden och mingel. Man kan springa 5 km eller 10 km och tidtagning finns via Racetimer. Det är sanktionerat av idrottsförbundet via IFLinnéa.



Spana in mer på http://www.aidsloppet.se



mvh

Susanna

2011-03-29 @ 21:18:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0