Ett medeltida tortyrsätt eller en kulinarisk matupplevelse?

föreläsningen med Paolo så beskrev han olika bantningsmetoder som han provat för att bli av med de extra kilon han gått på sig under projektet och dokumentären "Vi äter ihjäl oss". En metod han tog upp speciellt var Nutrilett. För dig som är helt ny i bantningsbranschen är Nutrilett en metod som går ut på att du byter ut ett eller flera mål mat mot just Nutrilett, en dryck.

Enligt Paolo är detta ett medeltida tortyrsätt men kan också ses som en kulinarisk måltidsupplevelse då dryckerna finns i smakerna vanilj, jordgubb och choklad (tänk dig detta sagt med en stor portion ironi). "Det är sjukt! Vem vill utsätt sig och sin kropp för detta?" säger Paolo och tittar ut i pubilkhavet. "Fatta! Det funkar inte i längden, din kropp behöver mat!" fortsätter han sedan.

I slutet på denna avdelning säger han "ta upp pennan och antecka noga. Nu ska jag ge er det allra bästa tipset för att gå ner i vikt". Ivrigt tar fler upp pennan, sätter spetsen mot pappret och Paolo säger "Ät enligt tallriksmodellen, 3 gånger om dagen. Ät grönsaker och frukt 5 gånger om dagen. Ät färgglatt." Lite besvikna blev vi ändå men Paolo visar på att det finns inga genvägar.

Det Paolo beskriver känner jag genast igen i ViktVäktarna, deras filosofi är "du kan äta allt men inte alltid" vilket har hjälp mig att hitta min målvikt. Jag funderar ofta på hur människor som äter efter pulver/dryckesdieter klarar sig under en dag och för att inte tala om senare när "vanlig" mat ska intas igen.

Under mars månad ska jag försöka fokusera mer på maten för att bli medveten om vad jag äter, när jag äter och hur jag äter. Det jag hoppas är att jag tydligt ska kunna se när jag är hungrig, varför jag blir sugen på sött och vilken mättnadskänsla som är efter en måltid. Jag vill kunna äta vanlig mat och ändå behålla vikten för vem vill leva på choklad, vanilj och jordgubbsdrinkar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0