Är du beroende?

Tankarna börjar snurra när jag läser inlägget som Ella skrivt och ännu mer när jag surfar mig vidare till Hälsocoachen. Vad är det då som dessa bloggande brudar har skrivit om som fått min hjärna i spinn? Svaret är socker.

Visste du att man kan vara sockerberoende? Jag hade hört talas om detta men inte tagit det på allvar, förrän nu. Sockerberoendet är ingen vedertagen beteende-
sjukdom men när jag läser Ellas beskrivning av sin tillåtna sockerhelg som en bakfylla fylld med ångest kan jag inte låta bli att undra...

"Det otäcka i det hela var att allt jag ville ha/behövde för att må bra igen och som var det enda mitt huvud tjatade om, var godis/choklad/socker i alla dess former. Förstår ni hur sjukt det är?! Jag kände mig som en alkis på dekis som bara vill ha ett glas till för att liksom komma på fötter. Ett glas till för att må bra, SEN kan man avstå helt och hållet. I min kropp hade ett monster vaknat som gjorde sitt bästa för att förmå mig att ge efter. Jag visste att om jag bara fick exempelvis en chokladbit i min hand så skulle jag bli lugn och må bra igen, på en gång."
- citat Ella alias ÄtaTränaKämpa.

Jag har inte känt samma sak som Ella men nu när ämnet kommer på tal så ransakar jag mig själv och visst är det så att suget efter något sött allt oftare infinner sig... Efter denna bekännelse var jag tvungen att googla på "sockerberoende".


Socker påverkar hjärnan på samma sätt som alkohol och tobak. Socker påverkar hjärnans belöningssystem och ger smärtlindring och gör oss lugna (som en drog!) Världshälsoorganisationen rekommenderar att inte mer än tio procent av den dagliga konsumtionen ska bestå av raffinerade, renframställda sockerarter - detta motsvarar 16 sockerbitar. Ida stoppar vi i snitt i oss 50 sockerbitar/dag, drygt tre gånger mer än rekomendationerna säger. Då kan man ju fråga sig vad som händer med kroppen?

Förutom att sockerintaget ökar riksen för diabetes och övervikt så ger det högt blodsocker som i sin tur ger skador på blodkärlen, förändrar tarmfloran, ger sämre immunförsvar och rubbar balansen i hjärnan. Vem vill utsätta sig för sådant? Ingen skulle jag tro men vi skadar oss medvetet och/eller omedvetet varje dag. Sockret finns i den mat vi äter, dolt i halvfabrikat, färdigmat, i sötade mejeriprodukter och charkuterivaror och då är inte det där lilla extra medräknat så som snacks, godis, läsk, kakor, vitt bröd, vin och alkohol. Hur ska jag då klara mig från att bli beroende?

Hälsocoachen tipsar om Steviasocker som är ett naturligt sötningsmedel som kommer från Steviaplantan. Jag har själv inte testat det men det verkar som ett bra alternativ. Andra alternativ för att försöka undvika att hamna i sockerfällan att laga egen mat och så ren mat som möjligt, mat lagad från grunden hemma i ditt eget kök. 


Såklart att det är viktigt att laga sin egen mat och undvika halvfabrikat. Jag är duktig på detta men har ändå ett stort sötsug. Till frukosten har jag medvetet bygg ut brödet mot ett ägg i tron om att det ska minska sötsuget, är det inte rätt? Äter jag inte tillräckliga mellanmål? Är min kost inte tillräckligt balanserad? Allt för ofta går jag och rycker skafferiet för att hitta något att äta på och mitt sug kommer allt oftare - kanske är en sockersanering det enda rätta?

Vad tror du?
Känner du igen dig?
Hur ska jag göra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0