Att vara människa och dessutom ung är inte det enklaste

Efter att ha varit på Naturhistoriska museét och tittat på utsällningen SMAL konstaterar jag att människan inte har det lätt i dagens samhälle. Att se bra ut, att lukta gott, äta rätt, vara bra i skolan, träna, vara snäll, vara glad... listan görs inte bara på ett papper utan baksidan måste också användas och även den blir full.

Det är verkligen en påtaglig känsla av krav, prestation och en önskan om perfektionsim som möter mig i utställningshallen. SMAL är en utställning gjord av ungdomar som visar på ett starkt sätt hur hetsen kring dagens ideal dagligen påverkar oss.

 

 

Det är inte bara utseendet, det ytliga som presenteras för oss när vi går runt, tagna av informationen som vi får se. Fukostvanor, ätstörningar, vikt, träning och skönhetsoperationer är andra ämnen som dyker upp. Många viktiga ämnen som är heta just här och nu. Aktuella så till den midla grad av vi varje dag utsätts för påtryckningar av media hur vi ska vara och se ut för att vara de perfekta människorna.

 

Det jag fastnade allra mest för var detta...

 

 

Detta var en station där rubriken talade till mig "Vilka krav bär du omkring på?" Att vi har krav på oss själva och att andra också har krav på mig, det är jag medveten om och känner. Här kunde jag få ta en "guldklimp" för varje krav jag eller någon annan hade/har på mig, lägga i en väska och sedan känna på resultatet. Jag skulle aldrig i mitt liv vilja släpa omkring på så mycket extravikt som detta medförde men ändå så gör jag det dagligen. Varför?

 

 


Kommentarer
Postat av: kajsa.

önskar jag kunde gå på den utställningen - hur länge håller den på?



härlig blogg i övrigt! - missa inte min - http://kascha.blogg.se/

2011-02-21 @ 12:20:45
URL: http://kascha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0