Appropå träningsbloggare

Sara skrev ett hett inlägg om varför träningsbloggare inte lyckas att göra karriär på sina bloggar. Jag tipasde om inlägget vid lunchtid idag, har du inte läst det? Gör det!

Läs sedan det här...

"Gemensamt har de ihärdigheten, målmedvetenheten och envisheten"

Vad är det då som gör att vi träningsbloggare inte lyckas göra karriär?

Jag tror att många träningsbloggare har bloggen som ett självuppfyllande syfte, att registrera sin träning och "skriva av sig", berätta hur det går och har gått samt vilka mål som man kämpar mot. Bloggen blir mer som en öppen dagbok, tillgänglig för alla.

Jag tror också att träningsbloggarna skriver för lika på bloggarna (de jag läser iallafall). Det är ingen som riktigt vågar sticka ut utan man följer strömmen. Inspiration hämtar man från varandra, vilket jag tror är bra, men man måste ändå våga göra en egen tolkning av det.

Sara skriver också i sitt inlägg att träning och hälsa är en mycket smalare nisch än mode och till viss del håller jag med henne men samtidigt inte. Träning och hälsa för mig är livskvalliteten jag får på fredagskvällarna framför tv:n, det tuffa aerobicpasset men även det lugna yogapasset, maten som jag lagar och äter, hur jag mår själsligt, min motivation och vilja att nå nya mål, mitt sociala umgänge. Listan kan göras ännu längre...Lägg också till andra intressen jag har så som att instruera pass, testa nya pass, kost och effekter av träningen, ViktVäktarna och... ja du ser själv, träning och hälsa kanske inte är så smalt som vi tror att det är?

Vi träningsbloggare borde nischa oss ännu mer, och det säger jag som har bloggnamnet; Träningsväskan - där allt får plats. Kanske är det så att jag skulle tjäna på att välja ut tre ämnen som jag rör mig inom som är speciellt och unikt för mig. Att satsa på bloggen och våga tro på sig själv tror jag är två saker som kommer göra att vi träningsbloggare så småningom kommer synas mer.

Avslutningsvis skulle jag vilja citera Sara som skriver

"Det som gör modebloggarna så heta är att de gör sig åtråvärda. Personliga men aldrig privata – precis som vi träningsbloggare. Många bilder – precis som vi träningsbloggare. Häftiga äventyr – precis som vi träningsbloggare. Men modebloggarna gör det med en helt annan finess. Det är inte innehållet som skiljer, det är hur det presenteras. Bloggar är precis som mat – man äter även med ögonen."







Kommentarer
Postat av: Träningsglädje

intressanta reflektioner. jag funderar fortfarande på hur det kan vara som det är...

2011-01-14 @ 12:16:38
URL: http://www.traningsgladje.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0