Ät ägg

Ett av mina nyårslöften är att äta ett ägg vid frukosten, helst varje dag. Jag tycker att frukosten blir mer matig och att jag inte känner mig hungrig lika fort. Detta får belägg i Fitness-Magazines senaste nummer där Fredrik Paulún säger att

"ägget bidrar med mättnad på ett unikt sätt"


och

"ägg innehåller också oerhört mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter och antagligen känner sig kroppen av detta och blir nöjd med lite mindre mat"
.


Nu är det inte så att jag håller på att gå ner i vikt, det fixade jag 2010 (läs mer om det i min förra blogg). Det jag däremot vill är att behålla vikten och må bra. Jag tror att ägget med dess innehåll kommer få mig att känna mättnadskänsla längre och att mitt blodsocker ligger på en jämn nivå. Detta gör att jag helt enkelt skippar kakan till förmiddagsfikat och tar en frukt istället vilket gör att jag inte är lika hungrig vid lunch vilket genererar i en lagom stor portion mat.

Min frukost tidigare idag bestod av vaniljyoghhurt med

hemmagjord müsli, ett ägg och saftiga apelsinklyftor


Fredrik Paulún säger också "det bästa du kan göra är att välja omega 3-ägg eftersom dessa ger en viss mängd av fettsyrorna DHA och EPA, vilket sätter fart på förbränningen"


Nu är det bara att ta fasta på fakta och försöka fixa nyårslöftet, ett ägg om dagen...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0