Måste man välja?

Igår var det måndag och för mig betyder det, varannan vecka, "dubbelpass". Först en timmas styrketräning i grupp med redskapet Gymstick, vilket jag instruerar och ytterligare en timmas instruerande av Step. Helt underbart skönt är det när dessa två timmar är avklarade men vad säger kroppen om detta?


Efter "dubbelpasset" igår skrev jag på FB i min statusrad:
"Klappar mig själv på axeln efter dubbelpass ikväll.
Härligt när adrenalinet pumpar!"



Kommentarer på mitt inlägg:

Malin H:
Läste att man inte ska styrketräna innan kondition, så får man inte ut maxad effektivitet av styrketräningen...men vad vet jag?

Malin N:
Det jag har lärt mig är att om man vill få ut mer förbränning av kondispasset kan man köra ett styrkepass innan för att få tomt på kolhydratförrådet och då få effektivare fettförbränning. Men jag misstänker att det handlar om väldigt små marginaler.

Jag: intressanta kommentarer. Själv vet jag inte vilket som är bäst för träningen men det som dock känns är när kolhydraterna töms och hjärnan inte hänger med på pass nummer två men vad gör man inte för sin förening ;)

Malin N: En banan ger en bra kolhydratkick! Förresten har jag kommit så långt ner i flyttkartongerna nu så jag har hittat boken om gympapassets uppbyggnad som du ville låna meeeen jag känner att det är något försent ;)

Helena: Och jag har läst att man ska inte styrketräna innan konditionspasset för då är det inte säkert att man orkar behålla sin hållning genom hela konditionspasset och kroppen kan bli felbelastad. Tänk så mycket idéer det finns...;)! Kör på bara Sandra, jag är impad! Själv sitter jag och äter upp julens överblivna lussekatter.

Jag: Det du skriver Helena har jag också tänkt på... hmmm..svårt det där.



Det är verkligen svårt att veta vad som är bra och mindre bra? Måste jag välja på styrka och kondition? Vad är bäst för min kropp? Efter att tankarna snurrat ett tag bestämde jag mig för att fråga en av Sveriges största träningsbloggare Therese Alvén (alias Spark i Baken)

Min fråga:
"Om man tänker sig att träna två pass på samma kväll direkt efter varandra vilket är bäst att börja med, styrkan eller konditionen? Blir det olika effekter beroende på vad man börjar med?"


Therese Alvén
alias Spark i Baken svarar:
"Hej Sandra. Börja med det du prioriterar. Du har mest kraft i början och då är det bra att träna det som är viktigast för dig."


Håller du med eller har du en annan åsikt i frågan?
Kommentera gärna!



Kommentarer
Postat av: Evelina

Så länge du mår bra både psykiskt och fysiskt. En elitidrottare tränar flera timmar om dagen och då är det ju viktigt att planera hur man tränar för att orka prestera max, men så länge man tränar på en lagom nivå, för att må sunt tror inte jag att det har en större betydelse. Känn efter vad kroppen säger, orkar man inte att behålla hållningen, ja då kanske man ska vila ett tag. Så tänker jag :)

2011-01-19 @ 12:08:40
Postat av: Mareh

Jag har också hört att man ska köra styrkan innan konditionen men jag instämmer nog med det svar du fick från Spark i Baken. Man ska väl lägga mest krut på det man prioriterar.

2011-01-19 @ 18:55:48
URL: http://Mariehsworkout.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0