Boll och flexband med Carita Lesche

I och med att min sjukgymnast avrådde mig starkt från att "hoppa och skutta" för mycket fick jag tänka om inför helgens inspirationsdag på Gerdahallen och vilken tur i oturen det var. Istället för Gympa For Fun med Henrik Bramsved blev det en timmas träning med Carita Lesche. Eftersom jag var så inställd på att få träna med Henrik så hade jag inte ens läst på om instruktören som jag istället fick möta. Såhär i efterhand skulle jag få tag i denna kvinna och ställa lite frågor och när jag googlar på namnet blir jag förvånad. Hakan hämtar jag på golvet.

 

"Författare, it-tränare inom pilates, egen studio..." det var lite information jag fick fram om denna instruktör. Därefter läste jag vad Gerdahallen hade skrivit om henne som presentation och läste följande:

 

"Carita driver Stockholm Pilates Center, ett internationellt tränings- och utbildningscenter för STOTT PILATES. Hon är en av Skandinaviens ledande profiler inom pilates. Med sin specialkompetens inom rörelseanalys och återträning av okontrollerade rörelsemönster har hon blivit flitigt anlitad som presentatör och föreläsare på den internationella marknaden".


 

Passet öppnade mina ögon för skonsam träning. Att jobba med boll utmanar kroppen och de allra minsta musklerna kopplas på och får jobba (jag kan tala om att träningsvärken är grym idag). Att också ta med ett flexband gjorde att vi kunde arbeta med armar och axlar, göra mer variationer med benträningen och självklart utamana kroppens kärna (mage, rygg, bål och bäcken) lite extra.

 

 

Passet ger jag 5/5 bollar eftersom variationerna är många, träningen är skonsam, passet går att utföra hemma och på gym samt att du blir stark innifrån och ut.

 

Carita var en mycket bra instruktör som var mån om oss deltagare och ville att vi skulle göra rätt. Hon visade rörelserna noga och var ute bland oss deltagare och korrigerade. Detta uppskattar jag mycket och det visar på att instruktören kan hantera sitt pass och är väl förberedd eftersom hon fortfarande har full kontroll ute i salen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0