Favoritmüsli

Att äta frukost är vitkigt! Det jag dock har "problem" med är att jag har lätt att fastna i en frukostvana och äter alltså samma frukost vecka in och vecka ut. I några veckor har jag kört på fil, ägg och färskpressad apelsinjouice. Denna vecka satsar jag bland annat på en god och nyttig müsli till den naturella yoghurten vid frukosten. Hemmagjord utan tillsatser :)


Ingredienser:

1 liter havregryn

4 dl rågflingor

1 dl hasselnötter

2 dl solroskärnor

1 dl vatten
2 msk olja
1 dl sirap
1 msk kanel
torkade aprikoser eller annan torkad frukt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200° C. Blanda havregryn, rågflingor och solroskärnor i en långpanna. Grovhacka nötterna och blanda med grynen. Blanda vatten, sirap, olja och kanel. Häll blandningen över flingorna och rör om. Rosta flingorna mitt i ugnen i ca 20 minuter. Rör om några gånger under tiden. Hacka aprikoserna. Rör ner dem i flingblandningen och låt kallna.

Kommentarer
Postat av: Grannen några trappor ner ;)

jag brukar göra en nästan precis som de där, fast med honung i ställer för sirap, plus lite dinkelflingor ;) supergott! :)

2011-01-31 @ 21:59:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0