Läsarfråga om mat, träning och mål

Hej, det är så att jag behöver träningstips. Vad och hur ofta i veckan behöver jag träna för att gå ner så mycket som möjligt på fyra månader. Jag vill gärna gå ner 10-15 kg.

Kost
Mitt svar till dig blir att du i första hand ser över vad du äter, hur du äter och när du äter. Skriv matdagbok under en veckas tid och var noggrann. Skriv ner allt du äter, var ärlig mot dig själv (jag vet att det är lätt att blunda för den obekväma sanningen). Skriv också ner klockslag och mättnadskänsla innan och efter måltid. Analysera sedan din matdagbok och se efter om du äter regelbundet/oregelbundet, finns det mycket fika eller godis, äter du snabbt eller långsamt, är du alltid vrålhungrig innan måltiden och jättemätt efteråt osv. Utifrån detta kan du sedan göra en plan och hitta dina fallgropar.

Lite tips är att försöka laga så mycket mat som möjligt från grunden, panera egna schnitzlar, gör egna såser osv. Undvik godis/kakor men unna dig något en dag i veckan. Ät mycket frukt, blir du sugen är det smart att ex. ha med sig en morot att knapra på, ett saftigt päron eller en syrlig apelsin.

Träning
Fråga dig också hur mycket du tränar i din vardag. Tar du cykeln till jobbet eller kan du promenera? Tränar du själv eller i grupp? Vad tycker du verkar som en rolig träningsform? Hur mycket tid har du möjlighet att avsätta i veckan? Nu vet ju inte jag hur mycket du väger och om 10-15 kg är ren övervikt för då kan det vara lite dumt att träna ex. step eller löpning som ger hög belastning på knän, eller styrketräning med utfall som också belastar hårt. Promenader i rask takt, crosstrainer, simning i tempo eller aerobic/gympa utan hopp är något som jag tror skulle fungera. En blandning av kondition och styrka är ju det allra bästa så försök att få in bägge delarna i din träning.

Mitt tips är att planera för träning, x-antal dagar, och vilken typ av träning samt hur länge träningen pågår.

Viktmål
Ditt mål är 10-15 kg på fyra månader, vilket innebär 0,5 kg-1 kg/vecka. Fråga dig själv utifrån ovanstående analyser om du känner att det fortfarande är ett rimligt mål. Fråga dig själv om du är beredd att göra en förändring som kräver tålamod, diciplin och kämparglöd. Jag tror absolut du kan klara detta!

Ett tips är att hitta en målbild som du ser som motiverande och möjlig att uppnå.

Upplysning!
OBS! Jag är ingen utbildad kostrådgivare, personligtränare eller har annan facklig utbildning inom dessa områden. Mina tips bygger helt på egna erfarenheter så blir du osäker och behöver proffessionell hjälp vänd dig till ditt närmaste sportcenter eller din hälsocentral.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0