Sprider unga bloggare sjuka ideal?

Efter debatten på SVT ikväll om unga bloggare sprider sjuka ideal kan jag inte mer än att börja fundera över vilka signaler jag sänder ut med min blogg. Jag vill inte framstå som någon kostexpert som vet allt och som har svar på allt. Jag är ibland en lika vilsen själv som alla andra unga men med en nyfikenhet och vilja att försöka ta reda på fakta och söka svar på de frågor jag har. Jag vill också visa på att det går att förändra sin livsstil på ett smart och sunt sätt istället för att vara någon "Kissies-typ" som käkar barnmat för att bli smal.

I programmet pratades det en hel del om hur unga bloggare framställs som förebilder även om de kanske inte själva har bett om att få vara det. "Mediernas ansvar" kom då som ett argument till detta dvs. om medierna låter bli att posta unga bloggare och struntar i att ge dessa uppmärksamhet och istället vänder sitt kikarsikte mot sundare ideal kanske trenden vänder och efter x-antal år kanske vi får mer välmående ungdomar (önsketänkande?).

Jag vill själv vara en frontfigur som står i första anfallsledet mot all denna hets om att banta och försöka bli något som är helt orealistiskt. Däremot tycker jag att det är okej att under ordnade former och med god konsultation försöka ändra sin livsstil mot ett mer hälsosamt leverne (det är en av andelningarna till varför jag gick med i ViktVäktarna).

Jag hoppas att min blogg inspirerar dig till att göra fler aktiva val i ditt liv gällande mat och träning och samtidigt väcker tankar och funderingar. Som sagt vill inte jag vara någon jojjobantare som lever på rinnande föda eller käka barnmat för att nå en omöjlig idealvikt. Jag vill istället visa att med små medel och med aktiva beslut så kan du förändra ditt liv till att bli mer hälsosamt.

Har du någon åsikt i frågan?
Hur tycker du att min blogg framställs?









Kommentarer
Postat av: TID FOR TRENING

Finner linken din via "Spark i Baken".



Såg inte debatten på SVT, men vi har samma problem her i Norge. Du ser ut til at ha andra åsikter med din blogg - sunnhet og helse, det er bra!

2011-03-04 @ 07:31:11
URL: http://tidfortrening.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0