Ytterligare debattsvar

Tidigare i veckan hade SVT en debatt om unga bloggare som förebilder och jag skickade frågan till två av mina favoritbloggare som svarade såhär och såhär. Jag forsatte att skicka ut frågan "om unga bloggare sprider sjuka ideal" och såhär svarar Anneli bakom bloggen Kraft och Energi:

"Jag såg inte debatten men kan ge en allmän kommentar i ämnet; som bloggare är man ofta en förebild, oavsett om bloggen har en läsare eller ett tusen läsare. Det budskap man sänder ut är viktigt att tänka igenom två gånger - kommunikation sker på mottagarens villkor, med andra ord: folk läser, tolkar och uppfattar det skrivna ordet på olika sätt och det kan lätt misstolkas.

Jag anser att man bör vara noga med att inte skriva om ämnen som kan "heja på" någon som redan har problem, exempelvis bör man vara försiktig kring ämnen som bantning, utseende, självkänsla med mera då det är lätt att det blir fel. Internet är en förlängning av verkliga livet - det är riktiga människor med riktiga känslor och problem som sitter på andra sidan skärmen och det är viktigt att komma ihåg."


Citerat Kraft och Energi



Även denna bloggare ger svar på tal genom att utvärdera hela debattprogrammet.
Läs och begrunda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0